Artist in Residence programma.
Zangeres Elsa Birgitta Bekman doet inspiratie op in het dijkmagazijn.
AIR #4
Elsa Birgitta Bekman verblijft een week in het dijkmagazijn om zich door de rust en ruimte van de Wieringermeerpolder te laten inspireren.
Elsa Birgitta Bekman
Elsa Birgitta Bekman is een Nederlandse zangeres, songwriter en multi-instrumentalist.
Ze groeide op in Nederland met een Frans-Zweedse moeder en werd sterk beïnvloed door de diverse culturen van Frankrijk en Zweden. De landschappen van het Zweedse platteland en de Franse Alpen hebben zowel haar persoonlijke leven als haar artistieke ontwikkeling gevormd.
Scripts & videos
Video speelt een belangrijke rol in haar werk, aangezien Bekman zich evenzeer toelegt op de visuele kant van haar kunstenaarschap. Door zelf de scripts te schrijven en haar videoclips te regisseren, kan ze het verhaal dat ze wil overbrengen volledig vormgeven. Ze streeft altijd naar meer dan alleen een 'sfeer' - maar een gelaagde ervaring voor haar publiek en zichzelf.
Harvest Days
In 2020 werd haar debuutalbum 'Once In My Life' uitgebracht door V2 Records. Haar onmiskenbare podium uitstraling en vocale vaardigheden hebben haar naar gerenommeerde podia als Paradiso, TivoliVredenburg en PAARD gebracht.
In 2024 kreeg ze aanzienlijke erkenning door de eerste prijs te winnen op het Concours de la Chanson en later dat jaar werd ze geselecteerd voor de Popronde, het grootste reizende muziekfestival voor aanstormend talent in Nederland.
Op dit moment werkt ze aan naar nieuwe album Harvest Days.
Lees ook meer op haar website.
AIR #3
In oktober 2025 verbleef Duco de Vries in het dijkmagazijn. De Vries is portret- en fine-art fotograaf en docent, bekend om zijn integere en verhalende benadering van de mens achter het beeld. In zijn werk zoekt hij naar echtheid, naar het moment waarop iemand zichzelf durft te laten zien, of juist verhult.
Duco de vries
In oktober 2025 was Duco een week lang artist in residence in het Dijkmagazijn bij het Dijkgatsbos in de Wieringermeer. Daar verbleef en werkte hij om opnieuw te ervaren hoe het is om direct aan de dijk te leven. Hij nodigde mensen uit om samen nieuw fotografisch werk te maken en ging in gesprek over de betekenis van de plek.
De omgeving diende als bron van inspiratie voor nieuw beeldend werk, dat in het afsluitende weekend te zien was in een kleine expositie met de beelden die waren ontstaan.
Lees ook meer op zijn website en zie foto’s van de opening pagina foto’s.
Over onze Airs
Juist creatieve en ruimtelijk denkers zijn in staat om op afgezonderde plekken inspiratie te vinden en nieuwe perspectieven te schetsen en nieuwe horizonten te verkennen daar waar wij ze nog niet zien.
Dit is de reden dat we creatieve denkers, kunstenaars en ontwerpers van allerlei disciplines werkperiodes aanbieden in het dijkmagazijn om rust en ruimte te vinden om nieuw werk te ontwikkelen en te realiseren. Omdat we nog in de opstartfase van DIJK zijn, en we het pand nog moeten verbouwen, zijn we aan het testen hoe de residenties werken. In 2024 hebben twee AIRS in het dijkmagazijn laten werken. Ook dit jaar is er ruimte voor twee, waarvan Duco de Vries de eerste is .
We benaderen de werkperiodes als 'dijkwachterschap anno nu'. De resident kan zich even een dijkwachter wanen en nadenken over over de rol van het water, bijvoorbeeld bij het ontstaan van de Wieringermeerpolder, en de relatie met het landschap . Afhankelijk van zijn/haar discipline kan gekeken worden hoe de denkrichting van het verblijf nader gespecificeerd kan worden.
Omdat we ons vanuit DIJK richten op watererfgoed en de inrichting van het landschap hebben we allereerst aan een landschapsarchitect gedacht die goed in staat zou zijn om vanuit historische kennis mee te denken over de toekomst. Eric-Jan Pleijster verbleef in juli 2024 een week in het dijkmagazijn.
AIR #1
Eric-Jan Pleijster, van LOLA Landscape Architects, deelde zijn bevindingen op donderdag 16 januari 2025 tijdens een inspiratielezing in het hoofdkantoor van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) in Heerhugowaard.
In zijn verhaal vertelde Pleijster over zijn kennis van de Nederlandse dijken en de delta en deed hij een pleidooi voor meer ontwerpkracht in het deltadenken, waarin nu vooral ingenieurs actief zijn.
En meer ingezoomd op de dijkmagazijnen vertelde hij dat ze voor hem net berghutten zijn, en de dijken het Nederlandse ‘berglandschap’. Hoe mooi zou het zijn om een netwerk van dijkmagazijnen te creëren waar je op eenvoudige manier kan overnachten, net als in een Zwitserse berghut?
Over Eric-Jan
Eric-Jan Pleijster is een van de meest toonaangevende landschapsarchitecten en denkers over de toekomst van ons land en auteur van de publicatie ‘Dijken van Nederland’.
Ook ontwikkelde hij de toekomstverkenning ‘Plan B NL2200’ (2019) welke aan het begin kwam te staan van een brede discussie over ruimtelijke ordening, klimaatverandering en zeespiegelstijging.
Eric-Jan wilde zijn werkperiode wijden aan het 'Deltadenken' en de manier waarop er in Nederland wordt gewerkt aan waterveiligheid.
Hij ziet namelijk dat het werken aan de delta nog steeds grotendeels een ingenieurs-gedreven aanpak heeft, vergelijkbaar met de de tijd van de Zuiderzeewerken.
Hij pleit voor een grotere rol voor het ontwerp als middel in transitieprocessen en voor het verbeelden van de (mogelijke) toekomst.
Tijdens zijn verblijf in het dijkmagazijn praatte hij veel met bewoners van de Wieringermeerpolder, met ondernemers en met agrariërs.
Het zette hem - zo op de grens van land en water - aan het denken over de rol van de dijkmagazijnen in de toekomst. Waar ze vroeger als beschermers tegen het water dienden, kunnen ze in de toekomst misschien meer bijdragen aan het behouden en beleven van kustgebieden, zowel aan de IJsselmeerkust als in het rieverengebied waar er nog behoorlijk wat dijkmagazijnen staan.
Een netwerk van dijkmagazijnen zag hij voor zich die op prachtige plakken als trekkershutten in het landschap liggen en een nieuwe rol kunnen krijgen als land-water-arrangementen.
Resultaat
Eric-Jan lichtte toe hoe zijn Plan B destijds (in 2019) veel los had gemaakt en hoe het in relatie staat tot de vele andere, vaak alarmerende verbeeldingen van de mogelijke toekomst van de Delta van Nederland .
Inmiddels ruim zes jaar later organiseert HHNK met regelmaat inspiratielezingen op het hoofdkantoor en mag iemand als Eric-Jan zijn ideeën over de toekomst van Nederland komen delen met directie en medewerkers, en hardop vragen of we doorgaan met dijken bouwen of op een andere manier naar de toekomst van het land gaan kijken. Met elkaar verkenden we de vraag of en hoe we dan op andere manieren met het water gaan leven.
AIR #2
Maud Botman liet zich door het dijkmagazijn inspireren en maakte een zwarte chaisse longue als afstudeerobject voor haar opleiding en studeerde er cum laude mee af.
Haar meubel ‘Reflection’ was daarna al gauw bij ons te bewonderen tijdens Festival Gat in de Dijk in september 2024 en keerde weer terug tijdens de tweede editie in september 2025.
Maud Botman
Maud studeerde in 2024 met dit werk cum laude af in meubelontwerp aan Thomas More in Mechelen.
Maud kwam meerdere keren bij het dijkmagazijn en ontwierp het meubel na een proces van zelfreflectie en een periode waarin ze kampte met te veel werk en zocht naar manieren en tijd om rust te vinden en te reflecteren op deze tijd en waar ze zelf mee aan de slag wilde.
Resultaat
De chaise longue heet ‘Reflection’ en nodigt uit om te gaan liggen en in de spiegel te kijken.
Het stoere object is gemaakt van oude meerpalen uit het gebied die ze behandelde met Shou-sugi-ban: een van oorsprong Japanse techniek om hout te verduurzamen. Het zwarte meubel bovenop de dijk was te bewonderen bij het festival Gat in de Dijk in 2024 en ook in 2025.
Info
Wil je meer weten over de Artist in Residencies, stuur dan een mailtje naar info@dijk.nl.
Foto’s van het dijkmagazijn: Eric-Jan Pleijster; overige afbeeldingen LOLA Landscape Architects. Zwart-witfoto van Eric-Jan: Harry Schuitemaker.